Selecteer een pagina

PCS gooit hoge ogen op de Webwinkel Vakdagen

21 jan, 2017 | Blog | 0 Reacties

PCS stond op 18 en 19 januari op de Webwinkel Vakdagen (WWV) in de jaarbeurs te Utrecht. In deze blog praten wij u kort bij omtrent onze ervaringen en nieuwe ontwikkelingen binnen de e-commerce sector.

11editie
Na 10 succesvolle edities werd op 18 en 19 januari 2017  voor de 11e keer de Webwinkel Vakdagen gehouden. De vakdagen zijn er voor alle e-commerce bedrijven die mogelijkheden zoeken om meer rendement uit hun online activiteiten te halen. Op de beurs waren ruim 250 e-commerce gerelateerde exposanten aanwezig. De exposanten kun je onderverdelen in: Webwinkel Ontwikkeling, Marketing, Betaaloplossingen, Social Media & M-commerce en Logistiek. De exposanten bieden oplossingen aan binnen verschillende thema’s.

Ook deze nieuwe editie zat boordevol interessante sprekers, relevante thema’s en veel exposanten. Naast de leveranciers op de beursvloer was er ook de mogelijkheid om je kennis te vergroten door middel  van lezingen. Dit jaar waren er 11 lezingszalen te vinden en 2 keynote zalen waar verschillende sprekers een lezing gaven.

Groeisector en thuiswinkel.org
De online verkopen blijven stijgen, ook in 2017. Volgens recente ramingen zal in Nederland de omzet van B2C e-commerce verkopen stijgen van € 12,2 miljard in 2016 naar € 12,85 miljard in 2017. Daarmee zet de gestage groei van de afgelopen jaren onverminderd door. De consument wordt wel veeleisender: de (klanten)service moet excellent zijn en met korte levertijden voor de bestelde producten. Door het grote aanbod van webwinkels wordt de veiligheid en de betrouwbaarheid van de winkels ook steeds belangrijker voor de consument. Door middel van een keurmerk kan de consument zien of de webwinkel betrouwbaar is. Een van die keurmerken is Thuiswinkel.org. Het keurmerk van Thuiswinkel.org kan een webwinkel alleen kan krijgen na het doorlopen van de certificering, het staat voor veilig en betrouwbaar online kopen. Niet voor niets kent 90% van de consumenten het logo en koopt 72% eerder bij een webwinkel met het keurmerk. Sinds 2016 is PCS businesspartner van Thuiswinkel.org. Vanuit ons partnership willen wij leden adviseren en helpen bij het professionaliseren van hun klantcontact oplossingen, het verhogen van de klanttevredenheid en verlagen van kosten in het operationele proces.

PCS op de WWV
PCS stond dit jaar op de WWV beurs om e-commerce bedrijven te adviseren op het gebied van klantcontact oplossingen. Sinds juni 2015 verzorgt PCS vanuit haar vestiging in Nijmegen al het klantcontact voor o.a. e-commercebedrijf Pro-Idee. Alle Nederlandse klanten die contact zoeken met dit Duitse postorderbedrijf komen binnen bij het klantteam van PCS. Klik hier voor de hele klantcase. Het succes van onze campagnes en tevreden klanten willen wij dan ook graag uitrollen naar andere webwinkel organisaties.

Trends
De belangrijkste e-commerce trends voor 2017 gingen over het algemeen over het verder verbeteren van de klantervaring. Denk aan een naadloze overgang tussen diverse kanalen, zowel online als offline. Maar ook aan verdergaande personalisatie en snellere (en flexibelere) leveringstijden. Tijdens een van de lezingen werd een onderwerp behandeld waar wij graag even bij willen stilstaan: “Omni-channel klant identificatie is a must for all merchants”. Hiermee wordt bedoeld dat men de relatie met de klant wil versterken (c.q. personaliseren) door al tijdens de oriëntatie, er voor te zorgen dat alle geschiedenis en informatie van de klant voorhanden is. Op deze manier kan de webwinkel de hele klantreis hier op inrichten, denk aan het highlighten van bepaalde producten of bijvoorbeeld door via chat specifieke vragen te stellen en de bezoeker hierdoor persoonlijk aan te spreken. Ook treedt vanaf 25 mei 2018 de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking, de nieuwe Europese wet voor databescherming. Dit heeft gevolgen voor Europese marketeers en marketeers die gegevens verwerken van Europese consumenten. De nieuwe wet verscherpt regels uit de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar voegt ook een aantal nieuwe verplichtingen toe. Wil je meer weten? Klik hier voor meer informatie over de GDPR.

Tot slot
Wij hebben met veel plezier meegedaan aan de Webwinkel Vakdagen 2017. We hebben leuke en interessante gesprekken gevoerd met verschillende bedrijven over het verbeteren of ondersteunen van hun klantcontact processen. Om u een impressie te geven van de beurs hebben wij ook een korte vlog voor u gemaakt, deze treft u hieronder. Indien u vragen heeft over de beurs, onze ervaringen óf wellicht over onze dienstverlening, neem dan gerust even contact met ons op.